Niveluri ale receptării textelor orale si scrise1
- nivelul fonetic – pronunția corectă/ incorectă a cuvintelor, hiat, diftong, triftong,
accentul, cacofonia, hipercorectitudinea, ton, pauză, intonaţie. - nivelul lexico- semantic – legat se sensul cuvintelor (propriu, figurat, sinonime,
antonime, etc.; mijloace de îmbogățire a vocabularului, locuţiuni şi expresii, câmpuri și
familii lexicale) - nivelul morfologic – observarea părților de vorbire prezente în text (substantive,
adjective, verbe) și a rolului lor, elemente de acord gramatical, elemente de relație
(prep., conj.), mărci ale subiectivității autorului - nivelul sintactic – face referire la relațiile între cuvinte, la construcții specifice
(exclamative, interogative, anacolut), topică, paranteze, elipse, apoziții etc. - nivelul stilistic (expresiv) – specific textelor literare ( în opoziție cu alte texte: anunțuri,
articole, texte științifice etc.) redă emoția, trăirea, semnificația adâncă a textului,
realizându-se prin figuri de stil, imagini artistice, sensuri denotative, versificație - nivelul ortografic și de punctuație – scrierea corectă a cuvintelor, scrierea cu majusculă,
despărţirea cuvintelor în silabe, folosirea corectă și rolul semnelor de ortografie şi de
punctuaţie
1***, Programele școlare de limba și literatura română pentru clasele IX-XII