Componentele actului de comunicare
emiţător – trimite mesaj destinatarului;
mesaj – necesită un context pentru a fi operant;
context – “referent”; verbalizat, susceptibil a fi verbalizat de către destinatar;
cod – ansamblul de semne comun emiţătorului şi destinatarului;
canal – contact, conexiune psihologică între emiţător şi destinatar, care le permit să stabilească şi să menţină comunicarea;
receptor – primeşte mesajul transmis, poate fi specializat într-un anumit domeniu, nespecializat sau in curs de specializare
Funcțiile limbii:
–emotivă (pune accent pe sentimentele emițătorului/ vorbitorului : “ Îmi venea să cânt…”)
– persuasivă (pune accentul pe receptor, pe convingerea lui: “ Ionel! Destulă dulceață!”)
-fatică(pune accent pe canal: “Ești atent la ce îți spun?”)
–poetică(pune accent pe mesaj, pe forma lui: “Lună tu, stăpâna lumii…”)
–metalingvistică( pune accent pe cod, limba se poate dezvolta oricum: “strigătură” de la verbul a striga)
-referentiala (pune accent pe context, da informatii despre lumea reala sau imaginara, informeaza despre cadrul lingvistic, social, cultural etc.)
Aplicații:
“- Cititi mult?
-Câteodată mai mult, câteodată mai putin.
– Dar, asa în mijlociu…
– Hm! Cam opt, nouă ore pe zi.
– Opt, nouă ore pe zi?
– Da.
Fata îl privi uimită, ca pe un lucru rar. Niciodată nu i-ar fi trecut prin minte că sunt oameni care citesc până la zece ore pe fiecare zi. Credea că poveștile astea nu se petrec decât prin romane. Era, de altfel, o observatoare foarte slabă și niciodată nu și-ar fi putut da seama ce se petrece în afară de mediul ei.
Băiatul plecă ochii în jos, înroșindu-se până în rădăcina urechilor. Apoi, ca să se dezvinovățească:
– Bine, dar nu citesc întruna. Mai scriu, mai lucrez la entomologie*, mai traduc… Apoi, am colecție de pietre, ierbar… mă ocup și cu chimia.
Vorbea repede, neluându-și ochii din vârful sandalelor, ca si cum s-ar fi lepădat de o greșeală făptuită în neștiință.
Fata îl privea mereu, lunecându-și ochii pe fața arsă de soare și pătată cu coși stârpiți de nerăbdarea aceea necăjită caracteristică adolescenților, care din orișice neam și-ar trage viața și în orișice mediu și-ar trăi zilele, în fundul sufletelor lor, doresc întotdeauna să placă.” (Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop)
- Cine este emițătorul textului dat?
- Cine ar putea fi receptorul textului?
- Identificați și ilustrați funcții ale actului de comunicare prezente în text.
- Precizează perspectiva și intențiile autorului în textul de mai jos.